Teksten
schrijven of redigeren

Heldere, lekker leesbare teksten zonder franje. Voor een brede doelgroep (B1) óf gespecificeerde doelgroepen. Teksten die doen wat ze moeten doen: informeren, aanspreken, raken en bewégen. Teksten die werken.

Juridisch jargon 'hertalen'

Bondige en begrijpelijke juridische teksten. Complexe teksten in gewone mensentaal. Met behoud van nuances. Het kan! Het voordeel van een tekstschrijver met juridische achtergrond.

Tekstopbouw: de piramide

Bouw je tekst goed op: begin met de essentie, licht deze dan toe en eindig met achtergronden – volgens de ‘piramidestructuur’. De piramide:

  • een paginatitel die de lading dekt
  • een inleiding (‘lead’) die de belangrijke informatie samenvat volgens de 5 w’s: wie, wat, waar, wanneer en waarom?
  • inhoudelijke tussenkoppen die de belangrijkste trefwoorden bevatten
  • alinea’s van een regel of vijf met de belangrijkste informatie in de eerste zin
  • opsommingen in zogenoemde bulleted lists
  

Mijn Werkwijze

1. Schrijf voor de lezer

Wie is de lezer? Bepaal de doelgroep. Wat wil hij of zij weten? Aan welke informatie heeft hij/zij behoefte? Wat weet de doelgroep al? Hoe wenst de doelgroep aangesproken te worden? Geef helder antwoord op vragen die leven.

2. Schrijf actief en direct

Schrijf voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk. Informeer duidelijk en onomwonden. Zonder franje. Spreek de lezer aan. 

3. Informeer zo concreet mogelijk

Vermeld eerst de essentie, daarna verdieping en achtergronden. Maak webteksten eventueel gelaagd:

  1. eenvoudig en begrijpelijk voor grootste deel van de doelgroep
  2. verdieping voor bepaalde doelgroepen
  3. achtergrondinformatie

Wil je met mij samenwerken?

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Of heb je een vraag?
Ik kom graag langs om kennis te maken.